BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, August 23, 2009

Must be strong!

Kadang-kadang aku rasa demotivated. Tak ada punca dan sebab, aku rasa cukup tak bersemangat nak buat apa saja. Bila perasaan ini "menyerang", aku akan rasa sangat stress, letih dan bosan. Apa saja yang dibuat untuk lari dan keluar dari belenggu ni serba tak menjadi.

Pergilah jauh2 perasaan ni. Daily work life aku dah cukup meletihkan. Bukan sedikit kekuatan mental dan fizikal aku perlu ada untuk terus bertahan sampai sekarang. Pernah berkira untuk berhenti dan beralih arah ke bidang lain, tetapi bila fikir2, lebih banyak cons dari pros dan tak berani ambil risiko lebih-lebih lagi dalam keadaan ekonomi tak menentu ni, akhirnya keputusan yang diambil ialah setia disini dan kuatkan semangat.

Aku berpegang kepada ayat-ayat dalam surah Al-Insyirah. Ternyata kata-kata Allah ini cukup membuatku tenang dan memberi aku kekuatan.

Al Insyirah ayat 1-8:
Bukankah kami (yakni Allah) telah melapangkan dadamu ya Muhammad. Dan kami telah ringankan bebanmu yang berat yang memberati belakangmu. Dan kami tinggikan (muliakan namamu). Sesungguhnya di dalam kesukaran itu ada kemudahan. Sesungguhnya di dalam kesukaran itu ada kemudahan. Apabila engkau telah selesai (mengerjakan) suatu pekerjaan, maka bersungguh-sungguhlah (meskipun dengan bersusah payah untuk mengerjakan yang lain pula). Dan kepada Tuhanmulah kamu berharap.

Yakin pada janjiNya. Bukan semua orang dapat melalui life dengan mudah. Apa sangatlah dugaan dan ujian yang ditimpakan kepada kita ni berbanding nikmatNya yang selalu kita lupakan.

0 comments: